Концерт- авторський вечір композитора Гії Канчелі | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Концерт- авторський вечір композитора Гії Канчелі
Кофман Роман Ісаакович
Концерт- авторський вечір композитора Гії Канчелі
Концерт з циклу «Великі імена»
20 травня 2009, середа
Поширити у Facebook

11 травня 2009 року у Національній Філармонії України відбувся концерт циклу «Великі імена» -авторський вечір Народного артиста СРСР, композитора Гії (Георгія Олександровича) Канчелі.

Народний артист СРСР, Лауреат Державних премій СРСР та Грузії Георгій Олександрович Канчелі
Ще з осені минулого року на ці травневі дні, за два тижні до Дня Незалежності Грузії, було заплановано авторський вечір композитора Гії Канчелі, Народного артиста СРСР, Лауреата Державних премій СРСР та Грузії, а також багатьох інших відзнак та премій. Гія Олександрович з 1991 року живе за кордоном. Того часу вже титулований і всесвітньо відомий композитор отримав запрошення до німецького Берліна «писати музику і співпрацювати». Ненадовго, всього на рік. Хтозна, як би воно склалося, але за цей рік із страшним гуркотом розвалився Радянський Союз, а в Грузії, на Батьківщині композитора спалахнула громадянська війна, почалася розруха… Канчелі залишився в Берліні, в 1994 році переїхав до Антверпена (Бельгія), де мешкає і понині. Але часто приїздить і в Тбілісі, і в Москву, а тепер завітав і в Київ.«Я не відчуваю, що поїхав» - сказав колись композитор в одному з інтерв’ю. – «Душевно, всім серцем, думками – я залишився вдома. Мені дуже полегшує життя те, що я сприймаю все це як працю в Домі творчості. Зараз для мене Берлін та Антверпен – наче Дома творчості – просто знаходяться вони трохи далі, ніж звичайно.»

Саме в німецькому «домі творчості» Канчелі плідно співпрацював і з Гідоном Кремером, і з Романом Кофманом. І ось вони разом – у Києві.


Гідон Кремер
В колонному залі Національної філармонії був більше ніж аншлаг – люди стояли в проходах, а балкон під кількістю публіки не обвалився лише дивом. Тим помітніше була одна з вад головної «класичної» зали країни – величезні проблеми із свіжим повітрям. Якщо в партері це було не так критично, то на балконі… Слухачі зі стажем знають, що вмикання вентиляції під час концерту призводить до падіння нот з пультів і самовільного гортання сторінок – от така невдала конструкція – але, принаймні, можна було поборотися із задухою під час перерви? Сподіваємось, дирекція Колонного залу зможе зарадити цій проблемі – тим більше, що літня спека вже на порозі.

Народний артист СРСР, Лауреат Державних премій СРСР та Грузії Георгій Олександрович Канчелі
Але не будемо про сумне. Люди прийшли слухати музику і побачити «живого класика сучасності», для когось – автора десятків симфонічних і камерних творів, хорів, музики до понад п’ятдесяти кінофільмів; для когось – «лише» автора музики до фільмів «Міміно» і «Кін-дза-дза».

Кадр з фільму «Кін-дза-дза»
У першому відділенні прозвучали «Подих вітру» для струнних, фортепіано і ударних; «V and V» для скрипки, струнних та магнітофонної стрічки; «Заколисування сонця» для хору і ударних. Роман Кофман владно і водночас делікатно, з ніжністю, ткав музичні полотна; дбайливо підтримувана оркестром, співала скрипка Гідона Кремера і хор дівчаток «Щедрик» відповідав їй… Тут треба було б описати, змалювати, розказати, але як? Як насправді можна описати словами шелест трави, і прозору легкість свіжого вітру, і далеке сяйво засніжених гірських вершин?
А, наприклад, як описати «Заколисування сонця»? Текст твору являє собою…одне слово – «Сонце», повторюване 27 мовами. «Заколисування сонця» первинно було написано для змішаного хору. Маріанна Сабліна, керівник хору «Щедрик», з дозволу Канчелі, зробила адаптацію для хору дівчаток. «Коли йдеться про сонце, це зазвичай пов’язано зі звеличуванням, з апофеозом, а я не вмію писати голосної фанфарної музики. От я й вирішив заспівати сонцю колискову» - каже композитор.

Психологічним центром концерту стала «Тиха молитва» для скрипки, віолончелі, вібрафона, бас-гітари, струнних і магнітофонної стрічки. «Тиха молитва» була написана до 60-річчя Гідона Кремера та до 80-річчя Мстислава Ростроповича. Канчелі записав на магнітофон найпростіші музичні фрази, проспівані маленькою грузинською дівчинкою на невеличкі поетичні словосполучення. Ці репліки, «проспівані голосом безневинного, беззахисного створіння» (за виразом самого композитора) стали своєрідним рефреном твору.

А насамкінець прозвучала «Маленька Данеліада» - твір, який Канчелі створив на прохання Гідона Кремера на основі власної музики до фільмів «Сльози капали» та «Кін-дза-дза». Гія Олександрович сам піднявся на сцену і напівжартома розповів, що режисер Георгій Данелія (70-річчю якого і була присвячена «Данеліада») дозволяє виконувати цей твір тільки за умови, якщо буде оголошено, що слова написав він, Данелія. І справді, оркестранти із задоволенням то ніжно видихали, то вигукували знамените «Ку», а Гідон Кремер, навіть однією своєю присутністю яскраво підкреслював, що крилатий вислів «скрипаль не потрібен!» - це просто вдалий жарт, іронія.

Але це тільки для тих, хто розуміється…

Гія Канчелі, "Маленька Данеліада". Виконують "Віртуози Москви", дир. В.Співаков


Автор: Володимир Павлов
Диригенти: Роман Кофман
Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України



Інші:

П'єр Оффре в Одесі
Віват, «Схід Опера»!
В Національній опереті України презентували нойз-драму «П’єса 22, або шлях Героя»
"Симфонія тривалістю в життя" триває
«Травіата»: дивує та зачаровує…
На концерті класичної музики у Калуші музиканти зібрали для ЗСУ понад 25 тисяч гривень
125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
Музичний шедевр пролунав у Харкові
Вистава, яка об’єднала митців Києва, Дніпра, Одеси та Харкова
Новий сезон в Одеській філармонії
Новий концертний сезон обласної філармонії розпочався українською класикою
Юлій Цезар і Со у бомбосховищі: про постановку опери Ґеорґа Фридриха Генделя на Зальцбурзькому фестивалі 2025
ТРИ СИМФОНІЇ ГАЙДНА У ФІЛАРМОНІЙНОМУ ЦЕНТРІ: МУЗИКА, ЩО ДАРУЄ СВІТЛО
Перса юної Джульєтти та Ромео-акробат: одеська Музкомедія поновила легендарну рок-оперу
“Слава Україні!” підхопили 250 тисяч глядачів: одеські музиканти ВМС підкорили фестиваль в Едінбурзі
У Чернівцях відродили оперу «Креонт», яка 250 років вважалася втраченою
Хто ми, ким були і ким ще можемо стати…
У Харкові вперше в Україні зазвучали п'ять органів одночасно: як це було
"Тут буде сад": як у театрі "Нафта" створили танцювальну виставу, для якої актори брали уроки із жестової мови
Прем’єра фільму «Сірник у копиці сіна» (Match in a Haystack)
У Києві презентували український аналог complete works – повний цикл камерних симфоній Євгена Станковича
Новий погляд на «Травіату»
"Тигролови" у Нью-Йорку: на Бродвеї пройшли драматичні читання українського мюзиклу
Враження про відкриття «Схід Опера Фест – 2025»
Органна зала у полоні мрій, марень й казкових образів
Повернення опери після 300 років забуття
Куточок Італії у… Харкові
Концерт-перформанс «Я люблю тебе» ( Je t’aime)
ПІДСУМКИ 27-Ї «МЕЛЬПОМЕНИ ТАВРІЇ»
Фантастичне Чарівнолісся
Івано-Франківська філармонія розпочала 86-й концертний сезон
Голос епохи у рок-опері: Київська опера відкрила новий сезон виставою «Патріот»
"Оксамитовий сезон" в Одеській опері: як завершився Х Міжнародний фестиваль мистецтв
«Харків Опера» офіційно відкрила свій 150-й театральний сезон
Запорізька філармонія поєднала в Grand Concert'і зал і сцену
Міфи і сучасність "Готелю Метаморфозис": Зальцбурзький фестиваль 2025
Відбулась урочиста прем’єра фільму «Медовий місяць»
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
100708_001.jpg