Опера в мініатюрі на сцені Львівського органного залу | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Опера в мініатюрі на сцені Львівського органного залу
Остапович Іван
Опера в мініатюрі на сцені Львівського органного залу
13 вересня 2022, вівторок
Поширити у Facebook


2 вересня на сцені Органного залу у Львові презентували цікаві, незвичні за формою твори. Три мініатюрні опери тривалістю близько 10 хвилин кожна виконали Ukrainian Festival Orchestra and Choir, львівські солісти Лілія Нікітчук (мецо-сопрано), Степан Дробіт (баритон) та Роман Грабовенський (тенор) під батутою Івана Остаповича. Автор опер - 31-річний американський піаніст і композитор перуанського походження Еммануель Сікора з Кортланду, Нью-Йорк.

Американський піаніст і композитор Еммануель Сікора.

Митець зізнався, що опери пробував писати ще з дитинства, та цьогорічні прем'єри у Львові стали першим публічним виконанням його творів у цьому жанрі. 2016 року Сікора мав досвід співпраці з Львівською філармонією та Галицьким камерним хором, в рамках якого зробив запис своєї опери "Астра". Тоді він вперше почув, як звучать його партитури у виконанні професійного оркестру. Співпраця з Ukrainian Festival Orchestra, музичною агенцією Collegium Management та Львівським органним залом теж вже має свою історію. Протягом кількох років Сікора як піаніст і композитор презентував в Органному залі концертну програму зі своїх романтичних творів, а також диригував прем'єрою власної "Preludio Sinfonico".

Титульна сторінка опери "Чудо Святого Юди".

Опери "Анжеліка" (Angelica), "Чудо Святого Юди" (The Miracle of Saint Jude) та "Ґавейн" (Gawain) Сікора написав цього літа. Робота над кожною з них від ескізів до завершення тривала близько двох тижнів. Опери, які вдаліше було б назвати сценами чи музично-драматичними замальовками, справді, концентровані в динамічному розумінні.

В одному з американських інтерв'ю, приурочених до цієї прем'єри, композитор поділився роздумами про те, як натхнення для опер черпав у творах Рихарда Вагнера, зокрема у "Парсифалі". Дивлячись у партитуру, спало на думку: стислість і динаміка музичного матеріалу Сікори - результат особливостей світобачення та ритму життя людини третього тисячоліття. Якби Вагнер їздив на швидкісному експресі чи дивився голлівудські екшни онлайн чи в 3D- кінотеатрі, а свої улюблені історії з німецької міфології гуглив і читав за лічені хвилини, можливо, і свої опери би писав вдвічі-втричі коротшими. Але це лише жартівливе припущення.

Чим точно Сікора уподібнився до Вагнера, так це тим, що в своїх творах так само надав найбільшого значення оркестровій партії. Слід зазначити, що оркестр у нього не лише великий і гучний, а й добре інструментований. Думаю, і велика неоромантична опера, за бажання, далась би композитору чудово. Та він жартує: "Мені просто не вистачить творчої витримки, щоб розгорнути драматичне полотно на цілий вечір. А нові три опери - це взагалі своєрідний експеримент, в якому я свідомо спробував використати максимальні обмеження щодо обсягу творів". Напевно тому і опери, написані Еммануелем у попередні роки, у традиційному розумінні теж зовсім крихітні - від 20 до 35 хвилин музики.

Обрані Сікорою сюжети натхненні давниною. До слова, лібрето створив сам композитор. "Анжеліка" заснована на сюжеті опери Пуччіні "Сестра Анжеліка". "Чудо святого Юди" та "Ґавейн" оповідають про добу правління короля Артура та лицарів Круглого столу.

У партитурі Еммануель досить детально описує мізансцени і декорації навколо, тому, очевидно, є всі умови для постановки творів у сценічному виконанні - так задумував автор. Але, звісно, "...зважаючи на всі обставини і вартість матеріально технічного забезпечення, концертну постановку здійснити було значно легше, - говорить Сікора, - з лібрето в руках уява глядача не така гнучка, а для мене було важливіше передати настрій, атмосферу, аніж розказати історію".

Незважаючи на свою стислість, "опери-новели" вимагають усіх ресурсів стандартної оперної трупи з оркестром приблизно з 50 осіб включно з двома арфами, невеликим жіночим там чоловічим хором і двома сольними персонажами у кожній п'єсі. Ukrainian Festival Orchestra and Choir добре впорались з поставленим завданням, перебуваючи під чітким керівництвом диригента та пильним оком композитора в режимі онлайн.

Пересвідчитися у цьому можна було не лише під час концерту 2 вересня, а й кілька днів напередодні, доки тривали репетиції та процес високопрофесійного запису. Щодо невеликих вокальних партій, вони усе ж мали ряд виконавських складнощів, що їх харизматичні Лілія Нікітчук, Степан Дробіт та Роман Грабовенський цілком здолали, не втративши артистизму і куражу прем'єри.
Степан Дробіт, Роман Грабовенський, Лілія Нікітчук та диригент Іван Остапович.

Неоромантичний стиль музики Еммануеля Сікори є дуже демократичним і легко сприймається публікою. Такий сегмент музики неодмінно має складати репертуар концертних залів, зацікавлюючи тих слухачів, які лише починають відкривати для себе світ класики. Тим паче цього разу Еммануелю Сікорі вдалося усіх приємно здивувати: характерні для нього наспівні мелодії органічно поєдналися з експресією та потужним, справді, оперним звучанням.


Автор: Вікторія Антошевська
Диригенти: Іван Остапович
Концертна організація: Львівський будинок органної і камерної музики
Джерело: zbruc



Інші:

П'єр Оффре в Одесі
Віват, «Схід Опера»!
В Національній опереті України презентували нойз-драму «П’єса 22, або шлях Героя»
"Симфонія тривалістю в життя" триває
«Травіата»: дивує та зачаровує…
На концерті класичної музики у Калуші музиканти зібрали для ЗСУ понад 25 тисяч гривень
125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
Музичний шедевр пролунав у Харкові
Вистава, яка об’єднала митців Києва, Дніпра, Одеси та Харкова
Новий сезон в Одеській філармонії
Новий концертний сезон обласної філармонії розпочався українською класикою
Юлій Цезар і Со у бомбосховищі: про постановку опери Ґеорґа Фридриха Генделя на Зальцбурзькому фестивалі 2025
ТРИ СИМФОНІЇ ГАЙДНА У ФІЛАРМОНІЙНОМУ ЦЕНТРІ: МУЗИКА, ЩО ДАРУЄ СВІТЛО
Перса юної Джульєтти та Ромео-акробат: одеська Музкомедія поновила легендарну рок-оперу
“Слава Україні!” підхопили 250 тисяч глядачів: одеські музиканти ВМС підкорили фестиваль в Едінбурзі
У Чернівцях відродили оперу «Креонт», яка 250 років вважалася втраченою
Хто ми, ким були і ким ще можемо стати…
У Харкові вперше в Україні зазвучали п'ять органів одночасно: як це було
"Тут буде сад": як у театрі "Нафта" створили танцювальну виставу, для якої актори брали уроки із жестової мови
Прем’єра фільму «Сірник у копиці сіна» (Match in a Haystack)
У Києві презентували український аналог complete works – повний цикл камерних симфоній Євгена Станковича
Новий погляд на «Травіату»
"Тигролови" у Нью-Йорку: на Бродвеї пройшли драматичні читання українського мюзиклу
Враження про відкриття «Схід Опера Фест – 2025»
Органна зала у полоні мрій, марень й казкових образів
Повернення опери після 300 років забуття
Куточок Італії у… Харкові
Концерт-перформанс «Я люблю тебе» ( Je t’aime)
ПІДСУМКИ 27-Ї «МЕЛЬПОМЕНИ ТАВРІЇ»
Фантастичне Чарівнолісся
Івано-Франківська філармонія розпочала 86-й концертний сезон
Голос епохи у рок-опері: Київська опера відкрила новий сезон виставою «Патріот»
"Оксамитовий сезон" в Одеській опері: як завершився Х Міжнародний фестиваль мистецтв
«Харків Опера» офіційно відкрила свій 150-й театральний сезон
Запорізька філармонія поєднала в Grand Concert'і зал і сцену
Міфи і сучасність "Готелю Метаморфозис": Зальцбурзький фестиваль 2025
Відбулась урочиста прем’єра фільму «Медовий місяць»
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
101003_018.jpg