26 жовтня Дзеркало в дзеркалі у Національній філармонії | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
26 жовтня Дзеркало в дзеркалі у Національній філармонії
Комонько Марко
Шадько Максим
Київський камерний оркестр
26 жовтня Дзеркало в дзеркалі у Національній філармонії
ВІЧНА МЕЛОДІЯ ДАЛЕКИХ СВІТІВ  ПЯРТА, ВАСКСА, БАХА і БЕТХОВЕНА
16 жовтня 2024, середа
Поширити у Facebook

26 жовтня  у програмі Spiegel im Spiegel / Дзеркало в дзеркалі Київського камерного оркестру під орудою маестро Наталії Пономарчук

«Дзеркало в дзеркалі» – мінімалістичний твір Арво Пярта, що дав назву концерту, побудований на повторюваних фразах фортепіано, на які нашаровуються протягнуті мелодії скрипки, немов у тому ж дзеркалі відбивається безкінечну кількість разів той самий предмет, множачи химерні візерунки.

Скрипковий концерт «Далеке світло» Васкса – сповнений романтичного модусу і поривань до недосяжного і прекрасного, що підкреслюється схвильованими мелодіями скрипки.

Написаний для бранденбурзького володаря Крістіана Людвіга цикл концертів Баха – карбує рівень майстерності композитора. Третій концерт складається з трьох частин, причому середня повільна частина утворена одним тактом, який слугує своєрідною поверхнею, від якої відбивається початкова жвава частина у полум’яному фіналі.

А фрагмент П’ятнадцятого квартету Бетховена потому повертає до спокійно-просвітленого модусу початку концерту – Spiegel im Spiegel.

Солісти: 
Юрій Стьопін, Марко Комонько, скрипка та Максим Шадько, фортепіано

Маестро Наталія Пономарчук про свої рефлексії, чуття і відчуття: «Останній твір, який ми з камерним оркестром заграли напередодні повномасштабного вторгнення був саме скрипковий концерт Петеріса Васкса «Далеке світло».  Я пам’ятаю шалену напругу, яка була присутня в останні місяці перед повномасштабною війною… В той час мені було необхідно говорити про надію, про далеке світло, яке стверджує можливість побудови кращого, «більш ідеального світу», за висловлюванням Петеріса. Це була надія, що світ не зірветься у прірву, була необхідність молитися і говорити через музику про випробування, які очікують всіх нас.

З тих пір минуло майже три роки… Ми знаємо, що принесли ці роки і як вони змінили нас… Тож, я хотіла повернутися до музики «Далекого світу» уже з сьогоднішнього горизонту. Вслухатися, відчути, поговорити про найважливіші речі, уже маючи новий досвід.

Петеріс сказав: «З моєї точки зору, кожний чесний композитор шукає вихід із кризи свого часу. До ствердження (affirmation), до віри. Він показує, як людство може подолати цю жагу до самознищення. Якщо я зможу знайти вихід, причину для надії, тоді я запропоную це як свою справу». «Сьогодні більшість людей не мають віри, любові й ідеалів. Духовний вимір втрачено. Мій намір  надати живлення душі, і це те, що я сповідую у своїй творчості».

Надія на майбутнє – це «Далекий світ» у заголовку для  скрипкового концерту Петеріса Васкса, кращий світ в далечині, замислений, але ще не проявлений.

Мільярди тонких невидимих струн поєднують творчість Петеріса Васкса та Арво  Пярта. І якщо йти від висловлення Петеріса, що його музика народжується з тиші та, по суті, являє собою гімн, то, якщо спробувати прислухатися до тиші, в ній можна знайти початок довершеної вічної мелодії Арво Пярта.

Мені здалося, що найкращим епіграфом концерту може бути тільки музика Арво Пярта: «Кожна фраза дихає самостійно. Її внутрішній біль та згасання цього болю, невід’ємно зв’язані та утворюють дихання. В паузах треба навчитись слухати тишу, зуміти відчути вібрацію кожного звуку, його продовження, перехід в іншій звук, вагу цього кроку… Не можна  поспішати. Треба зважувати кожний крок від одної ноти – до іншої  на нотному папері. Треба, щоб наступний крок був здійснений тільки після того, як ти пропустив усі звуки через своє «чистилище». Тоді звук, який пережив до кінця усі випробування, буде істинним».

Чи існує час у вічній царині духу? Мені здається, навряд.

Тож, у другій частині концерту – про радість буття, про вічну й непорушну гармонію світу сповіщає Бранденбурзький концерт No.3.  Йоганна  Себастьяна Баха.

Можливо, що саме в цьому концерті Бах втілив уявлення про загальну гармонію, досконалим зразком якої є «музика сфер». Концерт написаний для трьох груп струнних інструментів: скрипок, альтів й віолончелей. В кожній групі по три музиканти. Схоже на дев’ять муз із давньогрецької міфології. Європейське мистецтво Відродження й раннього Нового часу мало звичку упізнавати себе в дзеркалі легендарних древньогрецьких часів.

Я хотіла завершити концерт Мolto Adagio, третьою частиною зі Струнного квартету № 15 Людвіга ван Бетховена. В партитурі ця частина має підзаголовок «Пісня подяки Творцю від видужуючого; у лідійському ладі». Головна тема Molto Adagio нагадує хорали  Палестрини, композитора, який творив у 16 сторіччі. Бетховен також використовує один із найстародавніших ладів – лідійський. Це музика є містичним прозрінням Генія, роздумами про людину й всесвіт, своєрідним посланням  до людства від серця, яке страждало й перемогло.
Бетховен дивиться на все просвітленими очима, його почуття охоплює світ, випромінюючи загальнолюдську любов…»

Програма:
Арво Пярт. «Дзеркало в Дзеркалі» для скрипки і фортепіано (1978)
Петеріс Васкс. Концерт «Далеке світло» для скрипки з оркестром (1996–1997)

Йоганн Себастіан Бах. Бранденбурзький концерт № 3 G–Dur, BWV 1048 (1721)
Людвиг ван Бетховен. Мolto Adagio зі Струнного квартету № 15 «Священна пісня подяки» a–moll, op. 132 (1825)


















Колективи: Київський камерний оркестр
Виконавці: Марко Комонько, Максим Шадько
Концертна організація: Національна філармонія України
Концертний зал: Колонний зал ім. М.В. Лисенка Національної філармонії України



Інші:

У Львові вшанують видатного композитора Мирослава Скорика
Зеленський призначив гранти 16 молодим діячам мистецтв
Луганська обласна філармонія та "Культурний десант" проводять на Львівщині концерти для українських захисників
У Запоріжжі яскраво закриють симфонічний сезон із зірковими гостями 
Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Українські активісти виграли суд у Німеччині проти диригента, що підтримував російську оперну співачку Анну Нетребко
«Графічна музика: коли партитура стає мистецтвом»
50 концертів та виставка: червень в Львівському Органному залі
Події червня від Національного будинку музики
Філармонія Дніпра запрошує на грандіозне закриття симфонічного сезону
Українська музика на Java Jazz Festival 2025
Вчені відтворили образ Людвіга ван Бетховена
У Національній Опері понад 150 артистів з різних країн виконають твори Моцарта та Відманна
У Чернівцях попрощаються з видатним музикантом та композитором
Кличко вручив премію "Київ" митцям: хто отримав нагороду
У Швеції викрили пов'язаних із путіним росіян, які обманним шляхом проводили музичні конкурси
Національний академічний театр опери та балету України імені Т.Г. Шевченка
Вечір оперних арій
«Золотий обруч» - нове сценічне прочитання класики
«Багатоголосся. Барви України»
Сила традиції та нові сенси: чим здивує KharkivMusicFest 28 та 29 травня
Концерт «Легіт»: INSO-Львів, Академія музики та французький диригент — у Львові та Івано-Франківську
1 червня: Львівська філармонія запрошує на події, присвячені Мирославу Скорику
«Ретро Муз Фест»
Віват, Примадонна!
Повернення «Золотого обруча»: премʼєра у Львівській опері в постановці Івана Уривського
Піші екскурсії від Музеїв Соломії Крушельницької та Станіслава Людкевича: весняна прогулянка містом музики
Закриття 68-го Запорізького симфонічного сезону
«Гія Канчелі 90»
На сцені Нацопери відбудеться прем'єра балету "Лісова пісня"
До 20-річчя вистави «Наталка Полтавка» у Театрі імені Івана Франка відкриється ювілейна виставка
Філармонія Дніпра запрошує на закриття симфонічного сезону
Стартує III музичний фестиваль "Рівненські класичні резиденції"
Хореографиня Катерина Курман - лауреатка премії імені Анатолія Шекери 2025 року
Оперна співачка Зоряна Кушплер презентує у Львові нотну збірку українських арій і романсів та проведе вокальний майстерклас
Концерти в Одеському Ботанічному саду відкривають сезон
Народний камерний хор "Лукаш" відсвяткував своє 20-річчя
Житомирська обласна філармонія запрошує на відкриття Всеукраїнського фестивалю камерної музики
LISOVA: сучасна вистава відкриється вже 24 травня в Одеському оперному
Львівський залізничний вокзал прийняв театральний перформанс
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
22.jpg