На двадцять років старші | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
На двадцять років старші
Національний камерний ансамбль
Сіренко Володимир
Луньов Святослав
На двадцять років старші
Саме стільки часу «Погано темперовані пісні» — унікальний твір оперного мистецтва — чекали на перше публічне виконання
5 червня 2013, середа
Поширити у Facebook

Фестиваль нової музики, що проходив під час «Книжкового Арсеналу» в Києві, завершився незвичайною прем’єрою. Київській аудиторії була представлена опера вітчизняного композитора Святослава Луньова «Погано темперовані пісні».

Святослав Луньов, композитор

У композиторській спільноті Києва, з усіма її іменами й традиціями, Святослав Луньов, безсумнівно, посідає особливе місце: не лідер, не бунтар, а радше допитливий подорожній, чий шлях пролягає поза нинішнім колом ієрархій. Це — складний маршрут, тим паче, що тут мандрівник не просто обирає невторовані стежки, а й, у певному сенсі, створює їх разом із ландшафтом.

Творчість Луньова — цілісна та водночас неспинна в розвитку система культурних, художніх, етичних цінностей. Серед іншого, у Святослава є моноопера «Погано темперовані пісні» на вірші Льюїса Керрола з «Аліси в Дивосвіті» та «Аліси в Задзеркаллі». З огляду на нинішній стан академічного виконавства в Україні, шанси на сценічну постановку цього твору тривалий час дорівнювали майже нулю.

Саме тому варті всіляких похвал ті зусилля, які концертна агенція «Ухо» доклала до організації прем’єри у «Мистецькому Арсеналі». На сцену вийшли Національний камерний ансамбль «Київські солісти» на чолі з диригентом Володимиром Сіренком та солістка Назгуль Шукаєва.

Ольга Гармаш і Катерина Лібкінд підготували просту й ефектну сценографію: перед сценою були натягнуті мотузки, по яких пропливали паперові силуети дитячих, ба навіть лялькових суконь, наче вирізаних із велетенської книжки; химерні вбрання поєднувалися з постаттю солістки, підкреслюючи появу того чи іншого персонажа, чи виконання нової партії. Під кінець у легкому, просвітленому епілозі одна з цих суконь-фантомів, причеплена до грона білих повітряних кульок, злетіла під стелю.

Загалом «Погано темперовані пісні» складаються з 25 фрагментів (у «Арсеналі» зіграно скорочену версію). Вокально-оркестрові номери розділені інструментальними інтерлюдіями. Композитор використав вірші з обох казок про Алісу, а в одному місці — навіть науковий коментар до знаменитого вірша «Тарбормошки» (більш відомого в російському перекладі як «Бармаглот»).

В опері немає прямого об’єднуючого сюжету. Номери зв’язують дві потужні сили: на текстуальному рівні — геніальний абсурд Керрола, на музичному — тонка робота композитора, який не просто знайшов відповідний настрій для кожного вірша й героя, а й вибудував складну внутрішню архітектуру твору, прошив його безліччю наскрізних мотивів на різних рівнях, заклав значущі цитати і парадокси, про які можна було б написати окрему статтю.

«Погано темперовані...» у назві — знак умисного порушення правил, алогічності, що, підпорядкована невипадковій і впевненій авторській волі, виводить «Пісні» поза межі звичної, лінійної мови мистецтва, буденної причинно-наслідкової «фізики» (до речі, фахівці з квантової фізики досі надихаються Керроловими метафорами): ця історія, серед іншого, — про буфонних чи безумних персонажів у метафізичних обставинах, яким би неймовірним не здавалося таке сполучення. Безумовно, композиторові вдалося створити музичний відповідник поетиці високого нонсенсу, завдяки якому «Аліса» продовжує заворожувати і дітей, і Нобелівських лауреатів.

Лишається тільки подякувати агенції «Ухо» за те, що не просто уможливили прем’єру, а й показали оперу Луньова широкій, неакадемічній аудиторії. Прикро, що деякі глядачі виявилися не надто вихованими: хтось не вимкнув мобільний, хтось прийшов із шумною і некерованою дитиною. Однак, незважаючи на конкретні обставини виконання, цілком ясно те, що минулої суботи в Києві прозвучала велика музика.


Автор: Дмитро Десятерик
Колективи: Національний камерний ансамбль "Київські солісти"
Диригенти: Володимир Сіренко
Композитори:Святослав Луньов
Джерело: Газета "День"



Інші:

Французький шарм "Київських солістів"
Сміливе сценічне переосмислення “Золотого обруча” Б. Лятошинського
«Кармен» у «Схід Опера»
Зразок експериментального барокового мистецтва
Важлива віха
Тарас Шевченко – суперстар! Як прем’єра опери-кабаре "ТГШ. Подорож у часі" Харківської опери змінює уявлення  про поета
У Калуші відбудеться благодійний концерт камерного оркестру "Cantabile", де збиратимуть кошти на ЗСУ
У Полтавській філармонії відбувся концерт "Полтава збирає друзів" за участі військових музикантів
Сучасне українське балетне мистецтво захоплює!
«Від класики до модерну»
У Loft Stage «Схід Опера» відбувся «Гала Балет»
Концерт, в якому поєдналися класика та сучасність
В обласній філармонії зазвучав останній травневий акорд
Музика у виконанні камерного оркестру "ARS NOVA" звучала в стінах кірхи
У Львові відбувся ювілейний XX Фестиваль хорового мистецтва
Останній травневий акорд: у Кропивницькому завершився 80-й концертний сезон
Знаковий концерт-запис і дебют диригентки Наталії Пономарчук
«Кращі мюзикли»
У Києві до Дня Європи виконали гімн ЄС
У Токійському музеї мистецтва відбувся концерт української музики
У Королівській опері Швеції відбувся концерт, присвячений українським співакам Менцинському та Крушельницькій
У Харкові відбувся вечір музики Валентина Сильвестрова «Коди відродження: тиша»
Європейський тур Одеської опери у Нідерландах назвали «потужною культурною заявою»
Світова прем’єра документального фільму «Куба&Аляска» про життя українських парамедикинь
Рівненський музичний фаховий коледж концертом відзначив 70-річчя
Українські музиканти виступлять у Музеї д'Орсе в Парижі
У Києві відбувся концерт до 100-річчя Ігоря Шамо
На Шаргородщині відбувся виступ Національного президентського оркестру
У Японії відбувся концерт української музики
Міжнародний культурно-мистецький фестиваль пам'яті Мирослава Скорика - Skoryk FEST
Мистецьке братерство Львівської та Запорізької філармоній
Як відмітили ювілей «Кармен» у Києві?
Це було неймовірно: національний ансамбль солістів "Київська камерата" виступив у Берліні
Згадуємо Євгенію Мірошниченко
У Харкові відбулася прем’єра опери-кабаре «ТГШ. Подорож у часі»
У Мукачеві виступив оркестр тромбонів з Баварії
Музика — це мова, яка не потребує перекладу
Балет «Соляріс» - нова творча перемога Львівської опери
Молодь експериментує
Артисти Одеської опери підкорили серця глядачів в Нідерландах та Німеччині
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
729.jpg